Van crisis naar positief perspectief

papieren cijfersEen moeizame samenwerking met een compagnon werd een geschil en dat geschil leidde tot een patstelling. Wat doe je dan als je daar in verstrikt zit? Hoe kom je daar uit? En hoe waarborg je de continuïteit van het familiebedrijf? Herman Petersen kwam met zijn bedrijf in deze situatie terecht en kwam toen met ProMissie in contact. Tamme de Vries en Henk Bezemer loodsten hem samen met andere experts door deze moeilijke tijd, met als resultaat de uitkoop van zijn compagnon en een positief perspectief op de toekomst voor Herman.

Kennis, advies en flexibiliteit

Samen met zijn compagnon startte Herman in de jaren negentig het bedrijf. Ze hadden beiden dezelfde ervaring. Ze startten als groothandel, met daarnaast een deel productie, met maar één werknemer die overigens nog altijd bij het bedrijf werkt. In eerste instantie richtten ze zich de één branche, maar langzamerhand is hun markt verbreed naar verschillende industriesoorten. De kracht van het bedrijf is kennis en advies, flexibiliteit en het diverse productgamma, dat is hoe het bedrijf al 30 jaar herkend en gewaardeerd wordt in de markt.

Een patstelling
Het bedrijf heeft altijd een stabiel verloop gekend: echte crisissen heeft het niet doorgemaakt. Ze leveren aan bedrijven die nieuwe producten maken, maar is ook actief in de herstel- en reparatiemarkt. In crisistijden neemt de omzet op de ene markt af en op de andere markt toe: als communicerende vaten.

Groot dieptepunt was echter de breuk tussen de beide compagnons. Door de jaren heen ontstond er steeds meer verschil van inzicht tussen Herman en zijn compagnon over de wijze van bedrijfsvoering. Dat verschil van inzicht werd zo groot dat het onwerkbaar werd en dat betekende een patstelling: er was een conflict en een soepele oplossing was er niet. Om daar uit te komen namen zowel Herman als zijn compagnon een advocaat in de arm.

Via de accountant van het bedrijf is er een waardering gedaan. Dat bleek echter niet de meest wijze keuze. De waardering werd gebaseerd op de input van twee aandeelhouders, waarvan de ene wilde verkopen en de ander wilde kopen. Dat leverde twee waarden op die zo ver uiteen lagen dat onderhandelingen bijna onmogelijk waren.

Goede raadgevers
Achteraf was het beter geweest als er met de twee compagnons samen om tafel was gegaan om met hun gezamenlijk input tot één waardering te komen. Maar de waarderingen lagen er en vandaaruit moesten ze verder. Een groep van vier raadgevers om Herman heen heeft hem door dit proces heen geholpen. Vanuit ProMissie ging Tamme de Vries in samenwerking met één van de andere raadgevers aan de slag met de beide waarderingen. Hij maakte een nieuwe berekening met onderbouwing vanuit de gezichtspunten van beide aandeelhouders. En daarmee ging Herman, continue ondersteund door Tamme en de andere raadgever, de onderhandelingen in om de koopprijs te bepalen van de aandelen van zijn compagnon. Met een aantal tussenstappen zijn ze tot een vergelijk gekomen. Herman is positief over de samenwerking met deze groep: iedereen heeft er veel energie in gestopt en iedereen heeft zijn bijdrage geleverd. Hij was blij met de mensen en had een klik met ze: alle vier heel verschillend, maar de groep klopte wel.

Bij Tamme had Herman het gevoel met iemand samen te werken die verstand van zaken heeft en altijd 100% eerlijk zijn mening geeft. Tamme is een oprecht iemand, die altijd zal vertellen wat hij ervan vindt.

Herman: “In zo’n traject wordt je meegenomen en meegezogen. Je hebt nog nooit zoiets meegemaakt, dus heb je er geen ervaring mee. Het is moeilijk en ook emotioneel. Je overziet het niet en het heeft invloed op alles. Er komt veel op je af, je moet rustig blijven en overeind blijven. Het gaf ook onrust bij het personeel. Die wilden ook weten hoe het verder zou gaan, of er een plek voor ze zou zijn. Je wilt ze zekerheid geven en tegelijk er niet teveel mee vermoeien. Je wilt open en transparant zijn en tegelijk kun je niet alles vertellen omdat het ook ballast is waar mensen niks aan hebben en je wilt niet dat alles op straat komt te liggen. Die vier raadgevers waren de stabiele factor in deze instabiele tijd.”

De hele periode heeft anderhalf jaar geduurd. Terugkijkend op zo’n periode, wat neem je dan mee? Herman realiseert zich dat, hoewel hij de stap heeft genomen verder te gaan met het bedrijf, dat als zijn medewerkers dat niet hadden zien zitten dat het anders uit had kunnen pakken. De balans tussen open en eerlijke communicatie met het personeel en tegelijk niet teveel vertellen is dus heel belangrijk. Net als goede raadgevers om je heen verzamelen.

De laatste stap
Toen ze het eens waren over verkoopprijs kwam de stap naar de bank. Daarbij heeft Henk Bezemer vanuit ProMissie hem ondersteund. Hij heeft veel expertise op het gebied van financieringen, vanuit zijn ervaring bij de bank. Wat Herman fijn vond, was dat Henk Bezemer heel duidelijk was in zijn beredenering: hij was ronduit in zijn visie op de zaak, neutraal in de beoordelingen van de offertes van de bank en liet na het geven van zijn input de beslissing volledig bij hem.

Kwaliteit en integriteit met een diepere drijfveer
Herman noemt ProMissie een waardevolle partij met veel kennis en met flexibiliteit voor het inzetten van die kennis. De diepere waarden die de mensen van ProMissie drijven, merk je in alles. Het garandeert een bepaalde houding: kwaliteit en integriteit. ProMissie is een duidelijke en eerlijke partij, die duurzame relaties hoog in het vaandel heeft.

Positief perspectief: mensen in hun kracht zetten
Na de uitkoop van zijn compagnon kon Herman met een nieuw perspectief verder bouwen aan het bedrijf. Werk is voor hem een hobby. Elke dag is hij blij met de positieve dingen: met de mensen met wie hij samenwerkt en de klanten die hij mag bedienen. De laatste jaren probeert hij steeds meer te delegeren. Hij vindt dat nodig om de jongere generatie een kans te geven. Hij vindt het inspirerend met jongeren samen te werken.

Het bedrijf noemt Herman een echt familiebedrijf. Zijn zoon werkt er nu 5 jaar en het is ook Hermans wens om het bedrijf over te dragen aan de volgende generatie. Hij sorteert daar op voor door te delegeren en partijen er bij te betrekken die ondersteunen en advies geven. Net als alle werknemers laat hij ook zijn zoon met alle aspecten van het bedrijf kennis maken: rouleren langs de verschillende plekken om zo te kijken waar ze sterk in zijn en ze op die manier tot hun recht te laten komen. Dat is zijn plan met al zijn kinderen die in het bedrijf willen werken. Tegelijk is hij er heel nuchter over want als ze de capaciteiten niet hebben, zullen ze nooit de verantwoordelijkheid krijgen op een vlak waar ze het niet aankunnen. Zijn verlangen is mensen in hun kracht zetten, dus ook zijn eigen kinderen. Ze kunnen altijd een rol spelen in het bedrijf ook al hebben ze wellicht niet de leiding. Ze groeien in een andere tijd op dan Herman en hij realiseert zich ook dat hij destijds gestart is met iets dat heel overzichtelijk was: nu zijn het drie bedrijven en ‘dat is andere koek’.

ProMissie
Roept dit artikel herkenning bij je op. Heb je in je bedrijf te maken met (grote) uitdagingen en ben je benieuwd hoe ProMissie hierin kan bijstaan? Of ben je nieuwsgierig geworden naar de werkwijze van ProMissie? Maak dan eens vrijblijvend een afspraak met Tamme de Vries of Henk Bezemer. Zij denken graag met je mee. Neem contact met ons op.  

Adriaan.lr - website

Direct contact?
Henk Bezemer:
tel://06-53782959
Stuur Henk een e-mail

Tamme.lr - website

Direct contact?
Tamme de Vries:
06-53941889
Stuur Tamme een e-mail

    • Onze vestigingen

      Dorpsstraat 92 Bunschoten

      Stationsweg 35 Sliedrecht

      Herenstraat 52 Rhenen

      Loolaan 37 Apeldoorn

      Bosmanskamp 61 Geldermalsen

      Graaf Florisweg 135 Gouda

      Contact: 085-8771690
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
      Contactpagina

    • Volg ons

      Neem contact met ons op

Button website