• Home
  • Praktijkcases
  • De weg van het ondernemerschap: van potentiële opvolger naar zelfstandig ondernemer

De weg van het ondernemerschap: van potentiële opvolger naar zelfstandig ondernemer

Global Flexibels 04De weg van het ondernemerschap kan een bijzondere weg zijn met verrassende wendingen. Tijdens dat avontuur is het fijn als je met iemand kunt sparren. ProMissie loopt graag een stuk met ondernemers mee. Als klankbord, als raadgever, als spiegel.

Creativiteit of overlevingsdrang?
Als tiener begon Bert Verheij van Global Flexibles aan de middelbare detailschool, waar hij na drie maanden door omstandigheden mee moest stoppen. Hij ging in militaire dienst en toen zijn termijn erop zat, wilde Bert zo snel mogelijk aan het werk. Hij wilde de handel in, zo besloot hij. Dat lag hem goed en hij had sterk de drang om iets voor zichzelf te beginnen. In 1992 kwam Bert in contact met de Verpakkingsindustrie, met name flexibele verpakkingen. Hij werd benaderd door een headhunter die opzoek was naar een salesmanager voor een agent van een Duitse foliefabriek. Na enkele jaren is dat dienstverband gestopt als gevolg van verschil van inzicht en zocht Bert naar een mogelijkheid om gedurende het jaar van concurrentie- en relatiebeding bij zijn klanten te kunnen blijven komen.

“Dan moet je creatief zijn,” zegt Bert. En hij ging op zoek naar een manier om zijn ondernemerschap vorm te kunnen geven. Hij wilde zijn relaties behouden en dus ging hij daar met een ander product langs. De buurman van Bert disposable kleding die ook gebruikt wordt in de levensmiddelenindustrie. Zo kreeg Bert de mogelijkheid deze producten te verkopen bij zijn "folie"- klanten en kon hij met hen in contact blijven. Nog voordat zijn concurrentiebeding in de folie afgelopen was, kreeg Bert een aanbod van een Nederlands bedrijf in de folie, hij wachtte totdat het concurrentiebeding verlopen was en trad in loondienst.

Van eenmanszaak naar...
Hoewel Berts bedrijf in disposable kleding maar klein was, behield hij dit wel. Overdag werkte hij in loondienst in de folie, in de avonduren hield hij zich bezig met de disposable kleding via zijn eenmanszaak. In de foliebusiness zat hij op zijn plek en hij had visie voor het maken en ontwikkelen van verpakkingen van gerecycled materiaal. Binnen zijn loondienstfunctie kreeg hij hiervoor niet de mogelijkheden en hij besloot zijn ontslagbrief in te dienen. Ook nu had hij te maken met een concurrentiebeding, ditmaal van een half jaar. Na afloop hiervan ging hij via zijn eigen eenmanszaak folie verkopen, onder andere recyclebare folie. Daarnaast ging hij papierlaminaat ontwikkelen. “Ik was de enige in Nederland die dit kon leveren,” vertelt Bert.

...Global Flexibles
In 2000 veranderde Bert de naam van zijn eenmanszaak naar Global Flexibles. Hij ging zich exclusief op folieproducten richten. Toen de crisis kwam en mensen zich minder luxe foodproducten konden veroorloven, is Bert meer gangbare folieproducten gaan ontwikkelen en produceren. Zijn visie voor de markt en het ondernemerschap zorgde ervoor dat Global Flexibles gestaagd doorgroeide, en werden er mensen aangenomen in verkoop en binnendienst.

Uitdaging leidt tot groei
In 2011 had Global Flexibles een omzet van € 2.000.000 op jaarbasis. Op dat moment haalde het bedrijf een klant binnen met eveneens een omzet van € 2.000.000 op jaarbasis, waardoor de omzet van Global Flexibles in een klap verdubbelde. Bert vertelt: ”Hoewel het een geweldige kans was, was het ook moeilijk om ineens zoveel te groeien. De schouders moesten er flink ondergezet worden om deze groei te kunnen behappen, maar het is voor Global Flexibles wel de doorbraak in verdere groei geweest. Daarin was het heel prettig dat ProMissie met mij meedacht. Door het binnenhalen van deze klant kregen we meer vet op de botten en werden we slagvaardiger waardoor de mogelijkheid ontstond om verder door te groeien en het bedrijf te worden dat er nu staat.”

Ondernemerschap kan dus een avontuur zijn. Dat was het voor Bert in ieder geval wel. En nu, 21 jaar na zijn start als ondernemer, heeft hij Global Flexibles verkocht omdat hij het voor het bedrijf belangrijk vond om een volgende fase in te gaan. Zelf wil hij zijn tijd anders gaan besteden. Dus ging hij op zoek naar een koper die Global Flexibles verder kon laten groeien. Zo’n verkoopproces is ook weer een avontuur op zich. Bert was daarom blij met de begeleiding van Adriaan Westerveld, partner en adviseur van ProMissie. Wil je lezen hoe Bert dit proces ervaren heeft? Dat lees je hier. Wil je graag dat we eens vrijblijven met je meedenken? Dat doen we graag! Neem contact met ons op.  
    • Onze vestigingen

      Stationsweg 35, Sliedrecht

      Dorpsstraat 92 Bunschoten

      Herenstraat 52 Rhenen

      Graaf Florisweg 135 Gouda

      Contact: 085-8771690
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
      Contactpagina

    • Volg ons

      Neem contact met ons op

Button website